Ergonomika

Ergonomikos mokslas tiria, kaip žmogus darbo metu sąveikauja su aplinka, darbo priemonėmis ir koks yra šio santykio poveikis žmogaus darbingumui ir savijautai. Egzistuoja fiziniai ergonomikos principai, kuriuos savo darbe gali pritaikyti kiekvienas, bet dėl vienokių, ar kitokių priežasčių netaiko. Kai kurie neturi reikiamų žinių, kai kurie mano, kad šių principų laikymasis atneša mažai naudos. Dar yra grupė žmonių, kuriems šie principai tiesiog juokingi. Tad aptarkime pagrindinius ergonomikos principus ir pasižiūrėkime, kaip lengvai galime sau padėti.

rawpixel-284730-unsplash

  • Lengvai pasiekiami daiktai. Jei savo darbo vietą suplanuosite taip, kad dažniausiai naudojamos priemonės būtų arčiausiai jūsų, o rečiau naudojamos – toliau, sutaupysite ne tik laiko, bet ir energijos, kurią naudotumėte, jei norint pasiekti daiktą reikėtų nuolat atsistoti arba pasilenkti.
  • Natūrali kūno padėtis darbo vietoje. Internete galima rasti daug paveikslėlių, kuriais remiantis galima pasirinkti darbo stalo ir kėdės aukštį. Žinoma, ne visada darbdaviai atkreipia dėmesį į darbo vietos ergonomiką, todėl įmanoma patiems investuojant į savo sveikatą įsigyti įvairių paaukštinimų, ar pakylų, kurias parekomenduotų specialistai. Tačiau, kad ir kokia patogi būtų kūno padėtis, būnant joje ilgą laiką gali atsirasti nuovargis ar raumenų skausmas, todėl rekomenduojama kas valandą pasivaikščioti ar atlikti trumpą mankštelę.
  • Taisyklingas sunkių daiktų kėlimas ir nešimas. Jei darbe tenka nešioti daiktus, reikėtų juos laikyti arčiau kūno, nes tuomet didžiausia apkrova teks stambiausioms raumenų grupėms. Ir nesvarbu, kad tą dieną neskauda nugaros, bet reikėtų netingėti keliant daiktą nuo žemės pritūpti, o ne atlikti kėlimą pasilenkus.
  • Pasikartojančių judesių vengimas. Pasikartojantys ir monotoniški judesiai gali turėti įtakos raiščių, sausgyslių ar sąnarių problemų išsivystymui, todėl būtina kiek įmanoma sumažinti pasikartojančius judesius. Kadangi darbas vis vien turi būti atliktas, ir paprastai judesių skaičiaus ar darbo trukmės sumažinti mums pavyks, siūloma į pagalbą pasitelkti įvairius mechaninius įrenginius, kuriuos galite rasti internete, ar specializuotose parduotuvėse.
  • Rami ir šviesi darbo aplinka. Šį punktą dauguma nurašome į paskutinę vietą (kaip ir šiame straipsnyje:)). Tačiau reikėtų atkreipti dėmesį ir į oro temperatūrą, triukšmą, apšvietimą, nes šie veiksniai svarbūs ne tik psichologinei, bet ir fizinei sveikatai. Dažniausiai įvairūs trikdžiai ima erzinti, tuomet didėja nuovargis, mažėja susikaupimas, o tuo pačiu ir darbo efektyvumas.

 

Tad jei fiziniam aktyvumui skiriate tik kelias valandas per savaitę, o tuo tarpu darbo vietoje leidžiate 8 valandas per dieną, reikėtų ypatingai atkreipti dėmesį į darbo vietos ergonomiką ir visai nesunkiai sau padėti!

Rūpinkitės savo sveikata ir stuburas Jums padėkos!