Ką daryti, kad neskaudėtų nugaros?

Net 8 iš 10 žmonių gyvenime yra patyrę nugaros skausmą. Skaudėti gali įvairiose nugaros dalyse: kaklo, krūtinės, juosmens, kryžmens. Kartais skausmai gali plisti iš nugaros į kojas, sėdmenis, rankas bei sukelti kojų ar rankų tirpimą. Svarbu žinoti, kad net 92% nugaros skausmų yra mechaninio pobūdžio – tai reiškia, kad jie kyla dėl kaulų-raumenų sistemos sutrikimų, arba, paprastai tariant, raumenų disbalanso. Likę 8% yra medicininės kilmės skausmai, kuriems gydyti gali prireikti chirurginės intervencijos. Žvelgdami į šią statistiką, suprantame, jog mechaninio pobūdžio skausmus galima ir reikia gydyti taip pat – mechaniškai, tai yra, judesiu. Šiuo atveju operacijos bei medikamentų gali ir neprireikti, tačiau tikrai reikės pasiryžti išmokti kineziterapeuto paskirtus specialius gydomuosius pratimus nugaros skausmui ir reguliariai atlikti mankštą. 

Pirmąkart susidūrus su nugaros skausmu, svarbu atvykti pas specialistą, kuris pirmiausia atliktų kaulų-raumenų sistemos ištyrimą, nustatytų esamus disbalansus ir paskirtų reikiamus specialiuosius pratimus. Jeigu Jums nėra pažįstamas nugaros skausmas, tuomet rekomenduotina kineziterapija nugaros skausmo prevencijai, kurios tikslas yra apsaugoti nugarą nuo amžėjimo, bei sėdimo ar fizinio darbo sukeliamų padarinių. 

Mažai tikėtina, kad nugyvensime amžių nesusidūrę su nugaros skausmu, nes bėgant metams sąnariai, o taip pat ir stuburo slanksteliai bei kitos smulkios struktūros – dėvisi, tampa vis mažiau paslankūs, atsiranda mobilumo, jėgos bei ištvermės stoka.

Tad ką gi daryti, kad nepradėtų skaudėti nugaros? 

  • Daugiau judėkite. Fizinis aktyvumas apsaugo nuo 26-ių lėtinių ligų, tarp jų ir nugaros skausmo. Palaikant geras kūno raumenyno funkcijas, užkertate kelią skausmams, nuovargiui bei įtampai atsirasti. Geriausias efektas bus pasiektas žmogui pasirinkus būtent jam malonią fizinę veiklą, pavyzdžiui, pasivaikščiojimus gamtoje, plaukimą, jogą ar kitą veiklą
  • Laikykitės darbo ergonomikos. Palaikykite stuburui draugišką darbo vietą, kurios principų galite išmokti iš kineziterapeuto, bei tinkamai kelkite/neškite didesnius svorius. Net iki 60%  nedarbingumo priežasčių yra nugaros skausmai, o juosmens skausmas gali atsirasti netaisyklingai sėdint, taip apkraunant juosmenį nereikalingu krūviu daugiau nei dvigubai.
  • Reguliariai atlikite mankštą stuburui. Pratimai turėtų būti individualiai parinkti kiekvienam žmogui pagal jo fizines ypatybes, tad, jei dar nežinote,  kokie pratimai nugarai Jums tinkami, drąsiai kreipkitės į kineziterapeutą.
  • Savikorekcija! Atkreipkite dėmesį, kokia Jūsų laikysena vairuojant, skaitant knygą, naršant telefone. Ar Jūsų galva palenkta žemyn ir jaučiate sprando skausmą, surakinimą? Apkraunate kaklinę stuburo dalį net iki 27kg nereikalingo papildomo svorio. Atsisėskite taip, kad objektai būtų Jūsų akių lygyje ar juos matytumėte patogiai nelenkiant galvos, o smakras būtų “pastumtas” atgal, – stuburas Jums padėkos.

Sveiko Stuburo Mokykloje mankštos yra saugios ir veiksmingos, siekiant pašalinti nugaros skausmus. Treniruotėse naudojami specialūs fiziniai pratimai, kurių nauda įrodyta remiantis moksliniais tyrimais. Didžiuojamės padėdami klientams atsikratyti nugaros skausmų ir turime daugiau nei 12 metų praktinio darbo patirties. Treniruotėse naudojama šiuolaikinė įranga, kuri leidžia biomechaniškai tiksliai dozuoti pratimus, neperkraunant stuburo tarpslankstelinių diskų ir sąnarių sistemos. Turint nugaros skausmus, rekomenduojame pasikonsultuoti su Sveiko stuburo mokyklos kineziterapeutais. Individualioje konsultacijoje kineziterapeutas įvertins Jūsų fizinę būklę, parinks ir detaliai paaiškins pratimus, kuriuos rekomenduojama atlikti namuose. Kineziterapeutui rekomendavus, galima prisijungti ir prie grupinių treniruočių, tik aišku, su kineziterapeuto priežiūra ir judesių koregavimu bei individualizavimu grupinių treniruočių metu.

Rūpinkitės savo kūnu – tai vienintelė vieta, kurioje reikiagyventi.

 

Literatūros sąrašas:

  • Thomas W. Myers. Anatomy Trains. Second edition. (2009). Churchill Livingstone.
  • Clark S, Horton R. Low back pain: a major global challenge. Lancet. 2018;391(10137):2302. doi: 10.1016/S0140-6736(18)30725-6.
  • Hartvigsen J, Hancock MJ, Kongsted A, Louw Q, Ferreira ML, Genevay S, Hoy D, Karppinen J, Pransky G, Sieper J, Smeets RJ, Underwood M. Lancet low back pain series working group. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet. 2018;391(10137):2356–2367. doi: 10.1016/S0140-6736(18)30480-X. 
  • Kamper SJ, Yamato TP, Williams CM. The prevalence, risk factors, prognosis and treatment for back pain in children and adolescents: an overview of systematic reviews. Best Pract Res Clin Rheumatol. 2016;30(6):1021–1036. doi: 10.1016/j.berh.2017.04.003.